torstai 4. helmikuuta 2021

Missäs oikea suksi on?

Olen tässä opetellut ihan uutta kieltä. Mielenkiintoisin opiskelupaikka on viime aikoina ollut telkun ääressä. Mitä teidän mielestänne tarkoittaa, kun selostaja kertoo, kuinka oikea suksi ei tullut mukaan? Se on mäkihyppykieltä. Tosin kyllä hyppääjällä oli molemmat sukset jalassa, mutta silti ei oikea suksi tullut mukaan. Olikohan hän ottanut väärän oikean suksen? Entäs sitten, mitä tarkoittaa, että hyppääjä tuli tyhjään mäkeen? Entä jos hän olisikin tullut täyteen mäkeen?

Hiihtokilpailujen selostajat eivät yhtään kalpene sanoja valikoidessaan. Kuivan kesän orava ladulla??? No sehän on norjalaisten kultakimpale, Johaug. Onhan hän kyllä hoikka tyttö, mutta ei hän minusta oravalta näytä.

Entäs sitten itse kilpailijat! Hiihto ja jääkiekko menivät sulavasti sekaisin, kun venäläinen ja suomalainen kohtasivat viestihiihton loppunäytöksessä. Alkoi minunkin nauruhermoni kummasti kutitella. Hyvä pojat! 

Minun  kumpikaan suksi ei tullut mukaan, kun eilen sauvatassuttelin kirjastoon. Olisin voinut kokeilla tuossa lumikasassa sitä mäkihyppyä, jossa oikea suksi ei tullut mukaan, vaikka olikin mukana. Kummallista kieltä.

Vaikka pakkanen on nyt paukkunut oikein kunnolla jo pitemmän aikaan, olen uskaltanut kulkea jään yli vasta pari kertaa, sillä jään päällä on nyt paljon vettä - tuolla lumen alla. Pari ihmistä on uutisten mukaan pelastettu jäiden seasta. Minä tyydyn Tohtorilan 0-asteiseen vesihoitoon.

Ihan kävi sääliksi meidän presidenttiä ja eduskunnan puhemiestä, kun he ihan kahdestaan avasivat uuden istuntokauden, joten minä leikin yleisöä. En minä kyllä viitsinyt jakkupukuun pukeutua, vaan oloasu ja villasukat saivat kelvata. Hyvin puhuivat molemmat. Tykkäsin. Erityisesti tykkäsin siitä, että itäisen naapurin kummallinen oikeudenmukaisuus sai kummankin puhujan tuomion.


6 kommenttia:

  1. Nyt ei kyllä kumpikaan suksi luista jos ei ole oikeat rasvat pohjissa. Ei ainakaan potkuri kulje kunnolla pakkaslumella. Vaikka minä kuljen kyllä pyöräpotkurilla, joka ei ole pyörä eikä potkurikaan, vaan tavanomaisemmalla nimellä rollaattori. Pärjäisin kyllä ilmankin, mutta on sillä niin kätevä kuljettaa kauppakasseja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi tuo pakkassää on kuivaa, joten purevuus ei tunnu ihan pahalta - jos ei tuule. Ihan mukava kävelykeli. Reppu vain selkään ja sauvat viuhumaan. Tosin eri tarkoitusperällä kuin venäläisellä viestihiihtäjällä.

      Poista
  2. Urheiluselostajien kieli on laatuaan.
    Minä en enää seuraa telkkarin urheilulähetyksiä. Mieluummin lähden itse "urheilemaan" ulos.
    Tosi on, pakkasella suksi luistaa huonosti ilman liukasteita.
    Potkukelkastani olen tuumaillut ottaa talvisydämeksi jalaksista liukumuovit (vai mitkä lienevät levennykset) pois.
    Pidetään reippailulauantai!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tänään taas on kielen opiskeluun kokonainen päivä, minä kun olen isän perintönä semmoinen piintynyt penkkiurheilija. No, ruoka alkaa loppua, joten kyllä kylillä täytyy sauvatassutella, Ja Tohtorilassa, vesi kun on nyt ilmaa lämpimämpää!

      Poista
  3. Mäkihyppykieli;D Itsekin harrastin mäkihyppyä jonkun aikaa teininä, kunnes kaaduin pahasti , ja se oli sitten siinä.
    Hyvää viikonloppua Lissu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaude, nyt kyllä saat lisäpisteitä mäkihyppytaidoistasi, vaikka ura ei saanut terveellistä loppua. Hyvää viikonloppua sinnekin, Jael.

      Poista