Pääsin tutustumaan minulle aivan uuteen asiaan. Ihmiset käyvät kaikenlaisissa ulkonäköön liittyvissä operaatioissa, miksei esimerkiksi vanhat rekat! Semmoinen hoitola löytyy Keuruulta, entisen varuskunnan alueelta.
Vanha rekka riisutaan kaikesta vanhasta ajamiseen liittyvästä. Pestään, putsataan ja kaunistetaan seuraavaa operaatiota varten. Mitäs sitten?
Sitten konvertoidaan! Suu pyöreänä ihmettelen, että mitä se konvertointi oikein on. No, minulle selitetään kärsivällisesti, että vanha diesel-käyttöinen rekka muutetaan sähköllä toimivaksi, siis tavallaan viherpesua. Luontoihmisenä kiinnostun heti. Tietysti herää kysymys, miten sähköä tuotetaan?Keuruulla siis tehdään jotain uutta, ensimmäisenä Suomessa.
Tämän pöydän ympärillä koulutetaan ensimmäiset sähkökuorma-auton kuljettajat, sillä vastaavaa koulutusta ei muualla ole. Vielä. Siinäpä olisi idea, johon Keuruun pitäisi tarttua, vai mitä kaupunkimme johtajatar? Samaa toivoo koko konvertoinnin isä, Lielahden Autokeskuksen omistaja Mikko Leppälahti.
Minulle näytetään, miten paperille suunniteltu homma hoidetaan käytännössä. Kuvan etualalla on valtavasti akkuja, jotka ryhmitellään pöydällä sarjoiksi (?), joilla sitten rekan runko kuorrutetaan ajokuntoon. (Olen ymmärtävinäni!) Onneksi Mikko asentajineen ymmärtää, minä vain kuuntelen.
Sitten auto vain lataukseen ja ei kun baanalle.
Tähän mennessä Lielahden Autokeskus on tehnyt muutamia automuunnoksia lähinnä koekäyttöön, kuten Postin jakeluautoiksi.
Tulevaisuus näyttää, miten autojen muutoshoitola menestyy.
Olipas jännä juttu,ja tieto siitä että vanhat rekatkin muutetaan sähköisiksi
VastaaPoistaKierrätystä hän se tavallaan on, sillä kaikki vanhasta rekasta riisuttu myydään edelleen käytettäviksi. Muutetut autot kootaan ostajan tarpeita kuunnellen ja ne maksavat huomattavasti vähemmän kuin tehdasvalmisteiset uudet. Mielenkiintoista tosiaan.
PoistaOho!
VastaaPoistaJos siirrytään sähköautoihin, ja jos linja-autojan löytyy jo sähköisinä, niin miksei myös rekkoja!
VastaaPoistaVoikohan näillä sähköautoilla ajaa pohjoisen -35 ja kovemmankin pakkasen ollessa kyseessä. Viime talvena hyytyivät monet sähköautot miedommissakin pakkaslukemissa.
VastaaPoistaMinulle näytettiin, miten akut eristettiin juuri pakkasia ajatellen. Hoitolassa tunnetaan Suomen olosuhteet!
PoistaOK.
Poista