perjantai 24. huhtikuuta 2020

Muumien talvea - niiku

Eilisen luppopuuha oli katsastaa keräämäni Muumit ja luetteloida ne - ihan huvin vuoksi - ja siinä sivussa pölyjen pyyhkimisen takia. Kuvassa ovat minun talvimuumini, joukossa oikea aarrekin: tuo Millenium (ylärivissä keskellä). On noita muitakin muumeja tuolla työpisteen seinällä (kuva unohtui ottaa). Katselin samalla netistä hintoja, ja kyllä minulla pieni Muumi-pesämuna on.

Seuraavaksi voisin tehdä tutkimusmatkan omistamiini erikoisrahoihin. Minulla on aikamoinen kasa 2-eurosia eri puolelta Eurooppaa, joukossa eniten suomalaisia ja italialaisia rahoja. On minulla se kuuluisa 'risurahakin'.

Postimerkkien keräily on jo hiipunut. Toisaalta, eihän niitä juuri enää käytetä, kun on tämä sähköinen väline viestejä välitellä.

***
Niiku, niiku, niiku...
Jälkipolvi niiku ihmetteli, että suomen kieleen on niiku tullut aika kummallinen sana. Kuuntelin aamulla aamu-teeveetä (!), ja laskin niiku tunnin aikana kuuntelemani niiku-sanat. Varsinkin haastateltavat niitä niiku käyttivät. Tipahdin laskuista jossain vaiheessa, niiku! Kokeilkaapa tekin. Saatatte niiku hämmästyä.

10 kommenttia:

  1. Komea Muumimukisarja.
    Minä en ole niitä kerännyt, sen sijaan joskus kolikoita, mutta nekin pistin kiertoon.
    Tuo niinku on ärsyttävää. Joskus suljen telkkarin, kun joku sano joka toiseksi sanaksi niinku.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä niiku tässä ihan arvailin, että niiku juuri sinä - niiku sanojen maailman edustaja - niiku tarttuisit tuohon sanaan.

      Poista
  2. Hieno Muumi-mukisarja.Minulla on vain yksi sellainen. Niiku, samoin hepreassa on samantapainen sana, jota jotkut nuoret viljelevät liian ahkerasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla taitaa asua sisällä pikkuinen keräilyhamsteri! Toisaalta, onhan tuo niiku parempi välisana kuin se kuuluisa v-sana, vai mitä?

      Poista
  3. Minulla on yksi ainut muumimuki talviaiheinen.
    Minua niinku häiritsee se kun joku puhuu, kuka tahaansa, niinku huitoo käsillään hirveesti, tosi häiritsevää, käännän kanavan silloin, ku en viiti katella sellaista huitomista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, Piritta! Mukavaa nähdä ihan uusi kommentoija. Minä en niinkään huomannut koko sanaa, mutta jälkikasvuni, joka on asunut kauan saapasmaassa, huomasi asian, ja nyt minuakin tökkii tuo sana.

      Poista
  4. Kokonaista kaksi muumimukia, toisen olen saanut lahjaksi ja toisen ihan ostin. Lahjaksi olen kyllä hankkinut useamman. Taidan olla vähän eläväisempi, kun minulle on huomautettu tuosta käsillä puhumisesta eli huitomisesta, kun innostun jostain, mutta veljeeni verrattuna olen amatööri, hah.
    Mua taas riipii syrämestä, jos joku käyttää sinä-passiivia.
    helena

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hamsteri täällä mikä hamsteri! Olen saapasmaassa niin tottunut ihmisiin, jotka paitsi puhuvat kaikki samaan aikaan, myös tehostavat sanomaansa huitomalla käsillä, kohauttelemalla harteitaan jne. Minä siinä suomalaisena olen kuuntelevani ja nyökyttelen välillä osaa ottavasti ja ajattelen ihan omiani. Mikä hemmetti niiku on sinä-passiivi???

      Poista
  5. http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/354
    Sitä kutsutaan leikkisästi myös Mika Häkkis -passiiviksi: Kun sä ajat formulaa.. ja aika harva meistä ajaa. TV:ssä joku asiantuntija käytti juuri sinä-passiivia ja minä revin hiuksia, että ei kai se tule taas muotiin,eiii! Pieniä on murheet?
    Tuota niinku-sanan väärinkäyttöä kutsuttiin kouluaikaan nikutteluksi, siis joskus viime vuosisadalla vai -tuhannella.
    helena

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinun tietämykseesi sää voit aina luottaa, olipa sitten kyseessä kasvit tai kielitiede jne. Ethän nyt revi hiuksiasi, please!

      Poista