perjantai 3. toukokuuta 2024

Hiekkaa vain

Vappukuvassa oli  Egyptin hiekkaa kolmesta eri paikasta. Jos itse kuvaa suurentaa, näkyy lasien alta Egyptin kartta. Lasit olen asetellut suurin piirtein oikeille hiekkapaikoille. Vasemmalla on vaaleahko hiekka Gizan pyramidilta. Sillä aikaa kun jälkikasvu meni muiden turistien joukossa pyramidin sisälle, minä viheltelin muina miehinä munigrip-pussin kanssa pyramidin varjoissa.

Abu Simbelin hiekkaa sujautin toiseen pussiin muistorakennelman takaa. Hiekka on punaisempaa, mitä kuvan astiasta ei voi oikein uskoa, mutta Nubian punasävyinen aavikko on lähellä. Tulee mieleen Teneriffan Kalima.

Kolmas hiekka on Punaisen meren rannalta, juuri tämän fossiilin sisältä. Fossiili itse oli liian suuri ja liian raskas, ja lisäksi jälkipolvi uhkasi, ettei hän tule minua vankilaan katsomaan. Egyptistä kaikenlaiset 'luonnon' tuliaisten mukaan ottaminen oli ankarasti kielletty, vankilan uhalla. Lentoaseman seinillä oli ankaria uhkauksia, mutta minulla oli huono näkö.

Koko matkasta on säilynyt 16 pääsylippua eri kohteisiin. Kohokohtana Niilin risteily, jonka aikana käytiin tutustumassa joen varren turistikohteisiin. Retken kieli oli italia, ja oppaamme kysyikin muutaman kerran minulta, ymmärsinkö minä hänen puheensa. Mutta en minä edes kaivannut joka sanan ymmärtämistä, sillä silmät selällään minä ihastelin kaikkea näkemääni. Historian kirja auki, elävänä.

8 kommenttia:

  1. Olen aina halunnut käydä Niilin risteilyllä -liikaa Agatha Christien kirjoja lapsena.

    Luin Sinuhe egyptiläisen uudestaan viime talvena ja vietän muutenkin aikaa muinaisessa Egyptissä ja Roomassa. Mary Beard on loistava antiikintutkija, luennoitsija ja dokumentin tekijä, juutuubista löytyy.

    Mitäs muuten tykkäät Imma Tatarannista?
    helena

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niilin risteily on kokemisen arvoinen.
      Waltari ei itse koskaan ollut Egyptissä, mitä on kyllä vaikea uskoa.
      Imma on täydellinen!

      Poista
  2. Näin historia tulee eläväksi. Olen ollut nuoresta lähtien kiinnostunut muinaisen Rooman, Mesopotamian ja Egyptin historiasta, mutta sinä olet päässyt ihan paikan päälle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Telkussa National geograpfylla on upeita dokumentteja Egyptin uusista tutkimuksista. Mutta live on aina live.

      Poista
  3. Egypti lähellä,mutta en ole ollut.Oli varmaan kiehtova matka.

    VastaaPoista
  4. Kas vaan, ai nykyaikana uskaltaa matkustaa Egyptiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis vuonna 2007, vaikka kyllä minä uskaltaisin nytkin, sillä meitä vartioitiin kyllä tiukasti.

      Poista