perjantai 13. syyskuuta 2013

Tikusta asiaa

Vaihteeksi taas anatomiahommia. Kertokaapas minulle, mitä minä olen purkanut ihan alkutekijöihinsä. Minulle aikoinaan suositeltiin kirurgin ammattia. Kattia kanssa, enhän minä pysty edes katsomaan, kun minua rokotetaan, enkä pysty katsomaan raakoja kuvia, en lehdissä enkä telkussa/elokuvissa. En esimerkiksi ole pystynyt koskaan katsomaan Tuntematonta sotilasta alkua pitemmälle. Ja silti, tälläkin hetkellä sota on monen syyrialaisen arkea. Minä niin toivon, että Obama ja Putin löytävät rauhan tien. Mutta, mutta...

Minulle seikkailua on järjestänyt tämä kaunotar: toissapäivänä sanoi työehtosopimuksemme irti. Onneksi sammui tuohon ihan lähelle, kun olin kauppareissulle menossa. Mutta puhelin oli jäänyt kotiin, eikä auttanut muu kuin ottaa jalat alle ja kotiin puhelinta hakemaan. Useamman puhelun soittelin apua etsien, mutta apu käveli reippain askelin paikalle, ihan kutsumatta. Naapuri, joka soitti miehensä avuksi. Sitten kurvasi paikalle vielä Jarkko, ja niin Kaunotar siirrettiin pientareelle odottelemaan Noutajaa.

Minulla on - taas - oma teoriani tapahtuneesta: Kaunotar oikutteli, koska se tiesi, että Noutaja saapuu ennen kuin minä lähden saapasmaahan. Yksi autojen keräilijä oli nimittäin kuullut kyliltä, että olen luopussa autostani, ja soitti jo kesällä, että voiko hän ostaa Kaunottaren omiin kokoelmiinsa, onhan se todellinen harvinaisuus Suomessa. Asiasta sovittiin, ja minä sain jopa luvan huristella sillä kesän loppuun asti. Soitin Noutajalle, että nyt hän saisi temppuilijan milloin vain tuolta tien poskesta. Parin tunnin päästä paperit oli tehty. Tyytyväisyys oli molemmin puolinen. Mutta Kaunotar sen kuin mökötti!

Minä olen siirtynyt kulkemaan toisella kaunottarella, joka on kiltisti odotellut varastossa. Paitsi, että autorulijanssin jossain vaiheessa vasen polveni tykkäsi huonoa. Eilen vielä pyöräilin kylillä, mutta tänään olen pitänyt rokulipäivää, sillä enää on pari viikkoa aikaa saada polvi kuntoon. Pitäisi vielä polkea kasvimaalle loppusiivoukseen. Samalla tulee testattua, miten ensi kesänä matkanteko sujuisi polkien, vai onko edessä uuden auton osto.

18 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Minäkin tykkään ko mausteesta. Ilma sitä pulla ei tuoksu OIKEALTA.

      Poista
  2. Kardemummaahan tuo taitaa olla?

    No hyvä että Kaunotar pääsi viettämään eläkepäiviä mukavaan paikkaan! Ja toivottavasti polvikin paranee ennen Saapasmaahan paluuta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ostatko sinä kardemumman kokonaisena vai jauhettuna?
      Kaunotar pääsi todella oikein unelmapäiville: ilahduttamaan keräilijöiden silmiä. Polvessa tuntui äsken jokin niksahdus. Olisikohan siellä joku jänne palannut paikoilleen? Tuntuu heti paremmalta.

      Poista
    2. Kokonaisena ostan ja jauhan itse.Tsemppiä vaan polvellesi.Minullakin oli tällä viikolla polvi kipeä mutta 3 päivää polvituen kanssa auttoi.

      Poista
    3. Ostin 2008 Kairon basaarista noita kokonaisia hedelmiä, ja edelleen jauhettuna on priimaa. Polvi tosiaan kait niksahti paikoilleen. Kaipa se autorulijanssi oli polveen käyvää!!!

      Poista
  3. Polvelle paranemista ja ihania syyspäiviä Suomessa ennen matkaa sinulle

    VastaaPoista
  4. Enpä olisi kyllä arvannut kardemummaksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kardemummahan se. Taidanpa googlata, minkä näköinen itse kasvi on.

      Poista
  5. Mun Intian kuvista pitäis löytyä kardemumma. Katsotaan saanko tällä iPadilla kopsattua sen linkin tänne
    http://allualasko.blogspot.de/search?updated-max=2010-12-15T10:55:00%2B01:00&max-results=7&reverse-paginate=true

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Löysin googlaamalla paljon kuvia+tietoa kardemummasta, maailman kolmanneksi kalleimmasta mausteesta. Suomeen se tulee Guatemalasta, vaikkakin Intia on sen varsinainen 'kotimaa'. Käynpä kurkkimassa tuota sinun linkkiäsi, kiitos.

      Poista
  6. Yksi elävimmistä lapsuudenmuistoista on, kun isä opetti kuorimaan kardemumman, laittamaan siemenet pyyheliinan kulmaan ja vasaroimaan hienoksi, puhaltamaan höytyväiset roskat pois ja sanoi, että kardemumma on pullataikinan tärkein osa, ilman sitä ei kannata edes pullaa leipoa.
    helena

    VastaaPoista
  7. Kardemumman tuoksu huushollissa viittaa just leivottuun pullaan.
    Mutta mitenkä mahtaa käydä autottomuutesi ensi kesänä, nähtäväksi jää. Polvi varmaan tulee kuntoon ja pyöräily oikeastaan onkin parempi tapa liikkua, kuin kävellen.
    Hyvää Italian- aikaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jälkikasvu nuuhkii saapasmaassa ihan alakerrasta asti, milloin pullaa on leivottu! Eikä ainoastaan hän, vaan myös muut vieraat aavistavat saavansa jotain herkkua jo tuoksun perusteella! Jaahas, autottomuutta olen kokeillut YHDEN vuoden aikaisemmin. Saas nähdä, miten ensi kesänä käy. Pyöräily on ollut oikein hyväksi polvelle, jospas jatkan sitä ensi kesänä. Kiitos toivotuksesta. Milloinkas tulet(te) saapasmaahan?

      Poista